Varumärkesmanual

Varumärke

Leyout är ett varumärke registrerat i Sverige, samtliga EU-länder och Storbritannien. Namnet bygger på två engelska ord som är sammankopplade och som står för hur vi tänker. Varumärket är av ordtyp och är registrerat hos EUIPO (European Union Intellectual Property Office). Leyout är registrerat sedan 2019 och sträcker sig till år 2029.

Namnets bakgrund

Namnet Leyout är ett resultat av vår arbetsmodell och är, när man lärt sig det, mycket logiskt. Leyout är ett namn komponerat av två olika ord Ley [Lei]: som på engelska, indirekt, betyder arable land, ett annat ord för “odlingsbar” eller “odlingsbar mark”. Och Outcome[aut]  som på engelska, direkt översatt betyder: “En slutprodukt eller slutresultat” eller “En slutsats som nås genom en process med logiskt tänkande. Namnet beskriver hur vi vill jobba och hur händelseförloppet ser ut, från koncept till leverans: Att först plantera alla tankar, förslag, måsten och önskemål för att sedan kombinera, och paketera dessa till ett slutresultat. Namnet Leyout hänvisar också till ordet Layout som man kallar något som visas, ursprungligen i text och/eller bild i bok eller tidskrift. Inom grafisk design används ordet Layout numer också som ett namn för ritning, skiss eller arrangemang.

Uttal

Namnet Leyout ska uttalas: leiaut/

Profil

Leyouts profil har växt som ett resultat av vad vi står för och är också det som tar och har tagit bolagets utveckling framåt. Det är en reflektion av vår kultur, våra värderingar och de löften vi har till våra kunder. En slitstark och färgsprakande personlighet, med en karaktär som är solid, och som med envishet hänvisar till vad Leyout handlar om.

Vi vill med integritet involvera oss i områden som vi med engagemang kan stå för, och som på ett eller annat sätt kan tänkas ha en positiv samhällsfunktion och verka för en estetisk upplevelse och sociala interaktioner.

Genuina

Vi tror på vad vi gör och på att omsorgsfullt dela vårt engagemang med alla vi kommer i kontakt med.

Ambitiösa

Att ha stark tro för vad man vill oavsett vilka förutsättningarna man har, är hur ett genuint engagemang föds. Ambitiösa målsättningar är den oslipade diamanten till vad som blir ett lyckat resultat.

Ordentliga

Genom att förhålla oss till våra riktlinjer har vi en tydlig struktur och tar samtliga av våra åtagande på stort allvar där vi behandlar alla med stor respekt.

Färger

Tre distinkta huvudtoner som balanseras med ljusa och mörka nyanser och som tillsammans har en blå-grön-gul skala.

Tips: Hovra med musen för att se färgkoden.

Huvudpalett

#059b8d
#52b5a2
#faf08d
#fafad6

Ljusa Nyanser

#cdedea
#DCF0EC
#fefce8
#fefef7

Mörka Nyanser

#00403a
#2f695e

Färgövertoningar

#52b5a2
#059b8d
#059b8d
#2f695e
#fafad6
#faf08d
#DCF0EC
#cdedea

Gråskala

#202020
#4e4e4e
#faf08d
#f3f3f3

Vitskala

#FFFFFF
#F6F8F9

Typsnitt

Leyout använder sig av fonten Gilroy. Gilroy är en font skapad av Radomir Tinkov. Typsnittet ska användas i all vår kommunikation.

Gilroy Light - 300

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Gilroy Regular - 400

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Gilroy Regular Italic- 400

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Gilroy Medium - 500

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Gilroy Bold - 700

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Gilroy Bold Italic - 700

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
1234567890
!”#€%&/()=?©@£$§:;

Logotype

En logotyp vi är stolta över och som symboliserar vad vi vill.

Denna, mörka, logotyp används på ljusa bakgrunder

Detta är den vita logotypen som ska användas på mörka bakgrunder

En alternativ logotyp som används som ikon på ljusa bakgrunder

Den alternativa logotypen som ska användas på mörk bakgrund

Do's and dont's

Vad vi uppmuntrar till och vad vi inte tycker om.

Saker vi tycker om

  • Att använda ord som hänvisar till företagets profil

  • Att stava vårt namn och varumärke rätt

  • Att läsa och dela recensioner

  • Att ta kritik på allvar och bemöta det konstruktivt

  • Att behandla andra som man själv vill bli behandlad

Saker vi inte tycker om

  • Svordomar, kränkningar och diskriminerande kommentarer

  • När vår logotyp används på andra sätt än vad som finns angivet i denna manual

  • Att påbörja ett nytt projekt utan en genomtänkt strategi

Jargong

Vi har bestämda riktlinjer för hur vi kommunicerar och representerar Leyout.

Vi tänker på att vara positiva, tydliga och enkla. Vi använder oss inte av slangar eller förkortningar och tänker på att stava rätt. Ball, cool, nice är några av de ord vi inte använder oss av. Vi föredrar att istället använda ord som häftigt, modernt eller snyggt. På möten, digitalt eller på plats hos kund, mässor eller andra mötesplatser bemöter vi människor med respekt, humor och hjärtlighet. Vi lyssnar alltid innan vi talar. Vi är opolitiska och opartiska. Vi håller oss till saklig information och ämnen som är relevanta för Leyout.

Social Media

Våra inlägg ska vara igenkännbara oavsett var du läser dem. Under denna punkt finns specifika riktlinjer för inlägg på de tre olika sociala medier.

Vi vill låta bilder eller videos tala mer än text och är noga med att inte skriva för långa texter. Texten ska vara relevant till bilden/videon. Alterantivt ska texten fungera som ett komplement till innehållet.

Bilder och inlägg som publiceras ska följa samtliga punkter och riktlinjer i denna varumärkesmanual.

Bildinnehåll

  • Vi använder inte runda objekt eller former

  • Vi använder oss endast av övertoningar som finns i denna manual

  • Vi använder oss av våra färger på objekt och i bakgrunder

  • På stilla bilder använder vi inte rörliga objekt, t.ex. GIF

  • Vi använder oss endast av ikonerna som finns i denna manual

  • Vi har inte mer än 50 bokstäver i en bild

  • Vi delar inte inlägg som inte är relevanta för oss

Linkedin

På Linkedin delar vi ett inlägg vi själva skriver på vår blogg varje vecka och där endast sammanfattningen av artikeln (max 250 bokstäver) finns att läsa. Resten finns tillgänglig att läsa genom att klicka vidare på länk till ursprungligt inlägg på vår blogg.

Bild
  • Bakgrundsbild företagssida: 1128 x 191px

  • Logotype: 300 x 300px

  • Bild i inlägg: 1200 × 627px

  • Bakgrundsbild profil: 1584 x 396px

  • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt bildmaterial

Video
  • Längd: 1 - 5 minuter

  • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt videomaterial

Facebook

På Facebook delar vi ett till tre inlägg varje vecka, räknat från måndag till söndag. Inlägg som görs på vår blogg delas också på facebook och räknas som en av de, max tre, inläggen per vecka. Inlägg skall innehålla mellan 100 och 200 ord. Varje inlägg avslutas med hashtagen #leyout och inlägg som innehåller bild på, eller hänvisar till ett slutfört projekt avslutas också med hasgtaggen #outcome.

Bild
  • Omslagsbild: 1440 x 624px (1280 x 720px visas på mobil)

  • Evenemangsbild: 1920 x 1080px

  • Profilbild / logotype: 180 x 180px (170 x 170px visas på stationära datorer och 128 x 128px på smarttelefoner)

  • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt bildmaterial

Video
  • Längd: 15 sekunder - 5 minuter

  • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt videoinnehåll

Instagram

På Instagram delar vi korta uppdateringar och bilder/urklipp från vår hemsida, projekt vi arbetar på och resultat av avslutade uppdrag. Vi har en mer avskala profil där vi också publicerar bilder när vi jobbar, när vi samtalar och där vi visar mer av personerna bakom kulisserna. Varje inlägg som ska ha en text som hänvisar eller kompletterar bilden och avslutas alltid med hashtaggen #leyout slutförda projekt som delas, ska också i texten avslutas med hasgtaggen #outcome.

Mått och format för bild och video
  • Kvadratiska bilder: 810 x 810px

  • Profilbilder: 810 x 810px

  • Liggande bilder /annonser: 1080 x 566px

  • Stående bilder: 1080 x 1350px

  • Instagramstories: 900 x 1600px

  • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt bildmaterial

    Video
    • Längd: 15 sekunder - 1 minut

    • Regler under titeln "Media" i denna varumärkesmanual tillämpas för samtligt videoinnehåll

Media

I media på nätet eller annan form presenterar vi vår produkt eller tjänst på ett sätt som enhetligt kännetecknar Leyout och varumärket.

Se nedan hur vi använder filter för bilder och video.

Filter

Vi använder oss av ett filter med färger från vår färgpalett, med en justering av kurvor, exponering, lyster och färgbalans. Filtret används både för foto och video. Filtret används inte på animationer, eller när vi presenterar en video eller ett foto som är menat för något annat än Leyout.

Utan filter

Med filter

Video

Vi använder oss av ett filter med färger från vår färgpalett, med en justering av kurvor, exponering, lyster och färgbalans.

Ikoner

Ikoner framträder endast i vitt eller den svarta färgen i vår gråskala. Mått och riktlinjer för ikoner skall följas i samtliga framträdanden. Ikonerna är hämtade från Feathericons.com

Mörka ikoner